Tag med Daniel på Tisvildevejen fra Hillerød til Melby Overdrev

Foto: Daniel Villadsen

Få frisk luft til hovedet, rum til tanker og plads til sanserne; Ta’ en vandretur på den charmerende gamle pilgrimsrute: Tisvildevejen - nu. Med en udvidet etape til Hillerød. Tag med Outdoorfotografen Daniel Villadsen (@dvphoto.dk) på eventyr i den danske natur.

Af Daniel Villadsen

Foto:Daniel Villadsen

På en lun forårsdag i maj, hvor rapsmarkernes gule farver prægede landskabet, kørte jeg og min kæreste til Nordsjælland for at udforske Tisvildevejen. Her skulle vi både udforske unik dansk natur, overnatte på hængekøjehotel og Bed & Breakfast, samt vandre nogle af de nye etaper, som er tilføjet til den naturskønne vandrerute.

Dag 1: Esrum Kloster - Hillerød

Vores første vandretur gik fra det historiske Esrum Kloster, langs Esrum Sø i Grib Skov, og videre til Hillerød. Esrum Kloster var oprindeligt det egentlige mål for denne gamle pilgrimsrute. Det store gamle kloster i Middelalderen var et vigtigt centrum for både magt og kultur, eftersom det bl.a. ejede det meste af landområderne på Nordsjælland.

Foto:Daniel Villadsen

Ruten langs Esrum Sø er en sand fornøjelse at vandre. De gamle egetræer i skoven stod høje og majestætiske med friske lysegrønne blade, som forårssolen skinnede igennem. Et andepar svømmede forbi langs søkanten, og en snog rumsterede i græsset og forsvandt hurtigt ind i skyggen, da vi passerede forbi. Langs bredden ved Esrum Sø ligger der flere bål- og shelterpladser. Nogle af disse er placeret under træerne helt nede ved vandkanten og har den fineste panoramaudsigt over søen.

Vi faldt i snak med en ældre mand, som var igang med at slå sit telt op ved den ene shelterplads. Han var på en flerdages kajaktur og fortalte hvordan han nød at ro ud og udforske området fra søsiden. Hans kajak lå fint i vandkanten, mens kajaktøjet hang til tørre i solen.

© VisitNordsjællandFoto: Daniel Villadsen
Foto: Daniel Villadsen

Vi fortsatte videre og passerede en gruppe ponyer, som stod og græssede i skyggen bag en lille indhegning. Vi fandt snart et fint frokost-spot med udsigt til Fredensborg Slot, som lå for enden af en grøn allé på den anden side af søen.

Foto:Daniel Villadsen

Efter frokostpausen fortsatte vi gennem skoven til vi ramte hovedvejen til Nødebo, hvor vi tog et forfriskende is-pitstop i den lokale Netto og fik lidt ekstra energi i benene i sommervarmen.

Da vi ankom til Hillerød tjekkede vi ind på det hyggelige DanHostel Hillerød, hvor vi fik et fint dobbeltværelse. Hostellet ligger i udkanten af Hillerød tæt på Store Dyrehave, og er en perfekt base til at udforske området.

På hostellet finder man både grønne arealer og hyggelige fællesområder, som indbyder til kvalitetstid og samvær. En gruppe børn, som var på lejrskole, legede i græsset og på legepladsen bag hostelbygningerne, mens vi nød eftermiddagssolen.

Foto:Daniel Villadsen

Efter et varmt bad tog vi ned til Hillerød Torv, hvor vi nød en lækker Tapas og vin på Torvets Vinbar. Vi fik en lækker tapastallerken og sad og nød de unikke rammer på den charmerende vinbar, mens musikken roligt spillede ud af højtalerne. Det var en perfekt måde at slutte første vandredag.

Tisvildevejen fra Hillerød til Melby Overdrev

Dag 2: Hillerød - Kagerup

Dag 2 startede ud med en forfriskende morgenmad på hostellet, hvorefter vi tog ud for at vandre en af de nye etaper, som går fra Hillerød til Kagerup. Denne etape gør, at man nu også vil kunne starte sin vandretur fra Hillerød by, og giver derved flere muligheder for hurtigt at komme sig ud i naturen.

Foto:Daniel Villadsen

På vores vej langs ruten kunne vi se, at den var i fuld gang med at blive udarbejdet med skiltning og de karakteristiske røde pæle. Vi valgte at gå ruten “baglæns”, således at vi parkerede bilen ved Slotspavillionen Station i Hillerød, og tog toget ud til Kagerup, hvorfra vi vandrede tilbage mod Hillerød. Den nye etape tog os gennem flere sceniske landskaber, hvor vi bl.a. passerede både idylliske søer, bakket landskab og tæt bøgeskov.

Foto:Daniel Villadsen

Efter ca. 14 km vandring kom vi tilbage til bilen og kørte videre mod vores nye overnatningssted: Haldbjerg Naturcampus.

Vi har tidligere overnattet her i et af deres hyggelige shelters, så det var en fornøjelse at være tilbage igen. Denne gang skulle vi teste Tibberuphus’ nye hængekøjehotel af. Tibberuphus er det gamle skovløberhus, som administreres af Haldbjerg Naturcampus. Her kan man tage sin egen hængekøje med, og overnatte i et fint overdækket skur under trækronerne.

Foto:Daniel Villadsen

Vi blev taget imod af Tonny fra Haldbjerg Naturcampus, som viste os til rette og fortalte om de mange spændende tiltag, som var sket siden vores sidste besøg. Til aftensmad udleverede Tonny deres lækre Måltidskasse fra Caféen ved Tibberuphus. Måltidskassen bestod af lækre lokale råvarer, herunder lokalt produceret kød og grøntsager. Og der var både forret og dessert inkluderet i menuen.

Vi fik gang i bålet og fik tilberedt maden over åben ild efter den fine vedlagte guide/opskrift, mens solen gik ned i horisonten og fuglefløjtene blandede sig med bålets knitren. Jeg er virkelig fan af dette super hyggelige koncept, hvor man bliver inddraget i processen. Og som altid indbyder bål til gode samtaler, refleksion og ro. Så efter at have nydt den lækre aftensmad, begyndte de første klare stjerner på aftenhimlen at titte frem, og vi gik til køjs.

Foto:Daniel Villadsen

Dag 3: Kagerup - Tisvilde

Næste morgen fik vi serveret en yderst lækker morgenmad fra den hyggelige cafévogn ved Tibberuphus. Udover duften af friskbrygget kaffe kunne vi nyde brød fra det lokale bageri, lokal æblemost mm. Vi fik en god snak med Tonny og hans kone, inden vi takkede af for denne gang, og fortsatte ud på landevejen for at udforske sidste del af vandreruten fra Kagerup til Tisvilde Hegn.

På vejen tog vi et stop forbi Pibe Mølle, som med sin placering på en bakketop, har en skøn udsigt ud over det grønne sommerlandskab.

Tisvilde Hegn, og et af mine personlige favoritspots på vandreruten

Foto:Daniel Villadsen

I Tisvilde Hegn parkerede vi ved Asserbo Slotsruin, som ligger i en græsbeklædt lysning i den store skov. Herfra gik vi gennem skoven med dagsrygsækken pakket med både snacks og madpakke til en picnic ved stranden.

Tisvilde Hegn, og et af mine personlige favoritspots på vandreruten: Vegetationen er mangfoldig, da både birketræer og høje slanke fyrretræer står side om side i den sandede jord. Vi bevægede os ad de snoede skovstier, og nød duften af harpiks og forårssolens varme i ansigtet, mens vi kunne høre havets brusen i det fjerne.

Jo tættere vi kom på kysten desto mere krogede blev træerne - et tegn på at vi nu var nået til den berømte Troldeskov. Her finder man de mest spøjse, flotte og krogede træer - et sted i skoven, hvor man godt må tillade sig selv at fare lidt vild og bare nyde de mange sanseindtryk.

©VisitNordsjællandFoto:Daniel Villadsen

Efter en 6 timers vandring igennem den tætte skov åbnede terrænet sig op og blev til et stort klitlandskab, som strakte sig i flere kilometer til hver side, med fantastisk udsigt ud over kysten og stranden.

Vi nød vores picnic i solen, og bevægede os roligt tilbage til bilen, hvorefter vi kørte til turens sidste overnatning i Gilleleje. Vi ankom til det chamerende Høveltegaard Bed & Breakfast i Gilleleje, hvor vi blev taget imod af det imødekommende værtspar, Charlotte og Kenneth. De viste os rundt på gården og fortalte historier om gården som slægtsgård, og hvordan det gennem tiden har udviklet sig til det hyggelige Bed & Breakfast, som de har idag.

Vi havde fornøjelsen af at skulle overnatte i den gamle hestestald, som er blevet renoveret og ombygget til den fineste lejlighed med eget badeværelse, stue, køkken og dobbeltseng. Dertil var der udgang til den grønne baghave med græsplæne, et drivhus man kan sidde i, og en lille sø. Stedet emmer af landlig idyl og hjemlig atmosfære.

Foto: Daniel Villadsen

Gården ligger kun et par kilometer fra Gilleleje Havn, så vi lånte to cykler og cyklede ned for at spise aftensmad på en af de mange hyggelige fiskerestauranter.

Vi cyklede hjem igen i aftensolen, og satte os ud i det fine drivhus i baghaven, for at nyde solnedgangen med en varm kop te. Næste morgen vågende vi op til den fineste morgenmadsanretning, som Charlotte personligt kom og serverede. Der var en fantastisk service og en dejlig ro over stedet.

Vi satte os i bilen og kørte hjemad med en god følelse af at være fyldt op med ny energi og ro - både for krop og sind. Der må være noget om det, som Søren Kirkegaard siger omkring vandring - det er som balsam for sjælen.

©VisitNordsjællandFoto:Daniel Villadsen

Vandring er balsam for sjælen

Vandring på Tisvildevejen er en perfekt måde at geare ned på, med plads til at suge sanseindtrykkene til sig og nyde naturen i sit eget tempo. Dertil har vi erfaret at der er masser af unikke natur- og kulturoplevelser langs ruten, som indbyder til små afstikkere og spontane pitstops. Så hvis du leder efter inspiration til dit næste microadventure, så er Tisvildevejen et oplagt bud - tro mig, du vil ikke fortryde det!