Malerier i Hillerød

Gavlmalerier i Helsingørsgade i Hillerød

Foto: Ann Jørgensen

Lena Heegaard og Mark Stolk's kunstprojekt i Helsingørsgade, med opbakning fra lokalsamfundet, indfanger på smuk vis Hillerøds historie og den charme, der kendetegner det latinske kvarter.

Gavlmaleri Hillerød Helsingørsgade

Foto:Ann Jørgensen

Kunstneren Lena Heegaard og hendes samarbejdspartner, Mark Stolk, har afsluttet deres imponerende gavlmaleriprojekt på Helsingørsgade 7, hvilket har tiltrukket stor anerkendelse. Dette projekt kom som en naturlig fortsættelse af deres tidligere gavlmaleri på Helsingørsgade 8. Det bemærkelsesværdige ved dette projekt er, at maleriet præsenterer forskellige motiver, afhængigt af om man betragter det fra gågaden eller Søstien.

Initiativet til dette imponerende kunstværk blev taget af foreningen "Kunst og Kultur i det Offentlige Rum," og det blev støttet af sponsorater fra Hillerød Industri- & Haandværkerforening samt ejendomsejerne på Helsingørsgade 7 og 8.

Dette kunstprojekt stammer fra Hillerød ByForum's ambition om at udvikle Helsingørsgade som et latinerkvarter. Sammen med butikkerne i gågaden blev der udtænkt kreative ideer, herunder Danmarks længste hinkerude, kunstnerisk designede bænke og naturligvis gavlmalerierne på nr. 7 og 8.

Lena Heegaard spillede en central rolle ved at levere et skitseforslag, der passede perfekt ind i det latinske kvarter. "Kunst og Kultur i det Offentlige Rum" påtog sig opgaven med at realisere dette projekt og udvidede det endda til at inkludere gavlmaleriet på Helsingørsgade 7.

Malerier i Hillerød

Foto:Ann Jørgensen

Det første gavlmaleri på nr. 8 blev skabt med henblik på at afspejle latinerkvartersstemningen, som Hillerød ByForum arbejder på at skabe. Lena Heegaard og Mark Stolk skabte en vinduesfacade i trompe l’oeil-stil, der forvirrer øjet og skaber illusionen af, at virkelighed og kunst smelter sammen. Motiver fra Sydeuropa som terracottakrukker og citrustræer blev inkluderet, samtidig med at de lokale butikkers karakteristika blev integreret i maleriet.

Udfordringen ved det andet gavlmaleri på nr. 7 var betydelig større, da gavlen var placeret på 2. og 3. sal og var opdelt på grund af nabohusets tag. Dette gjorde det umuligt at betragte hele maleriet fra én vinkel. Dele af maleriet kunne ses fra Helsingørsgade, mens man skulle gå til Søstien for at se resten.

På trods af disse udfordringer lykkedes det kunstnerne at skildre en del af Hillerøds historie på denne gavl. Motiverne omfatter en majestætisk kronhjort, der refererer til Hillerøds status som en del af UNESCO's verdensarvsområde på grund af det parforcejagtlandskab, der blev anlagt af Christian V.

Desuden portrætteres Christian IV's dronning, Anna Cathrine, der rækker et æble til en soldat fra Drabantgarden gennem et vindue. Maleriet inkluderer også Hillerøds gamle våbenskjold med et hyldetræ og Hillerød Kommunes logo, der viser et hjerteformet åkandeblad med en krone. Dette gavlmaleri er således blevet en dygtig fortælling om Hillerøds historie og dets placering i en historisk handelsgade.