Stort britisk magasin hylder Nordsjællands madscene

1.8.2025
Forfatter: Christina Heinze Johansson
© VisitNordsjælland
Foto: Jacob Lisbygd Medvind

Det anerkendte britiske rejse- og madmagasin, Food & Travel, har i sin sommerudgave dedikeret hele 13 sider til Nordsjælland som rejsedestination – med særligt fokus på områdets spirende fødevarekultur og madoplevelser. 

Artiklen, der bærer titlen "Jewel in the Crown", fremhæver Nordsjælland som en oplagt destination for madelskere. Den beskriver, hvordan kongens tidligere jagtmarker - og den nordsjællandske muld, skov, hav og søer - i dag udgør et rigt spisekammer, hvor passionerede madentreprenører forvandler råvarerne til helt særlige spiseoplevelser.

Københavns spisekammer

Magasinet udkommer i print og præsenterer Nordsjælland med næsten 70 appetitvækkende fotos og omtale af hele 18 producenter og spise- og overnatningssteder. Området fremhæves for sin kulinariske nytænkning og forankring i historie, natur og håndværk. Maden beskrives ikke kun som smagfulde måltider, men også som en fortælling om kultur, identitet og kreativ drivkraft.

Artiklen sætter fokus på, hvordan en ny generation af producenter og madfolk i Nordsjælland arbejder med respekt for landskabet og håndværket – og insisterer på at skabe innovative og mindeværdige måltider med udgangspunkt i det nære. Det være sig jord-til-bord-restauranten Rabarbergaarden og det ultralokale Torup Spisehus til mikromejeriet Tothaven, naturvinsproducenten Garbolund og kokke som Francis Cardenau, der ønsker at skabe mere jordforbindelse og stærkere lokal forankring i måltidet.

”Omtalen er et skulderklap til de mange ildsjæle i Nordsjælland, der gennem årene har arbejdet målrettet for at skabe en stedbunden og bæredygtig madkultur. Den understreger, hvordan Nordsjælland i dag tager sin plads som destination for internationale gæster, der rejser efter smagfulde, nære og autentiske oplevelser,” siger Christina Heinze Johansson, Pressechef i VisitNordsjælland.

©VisitNordsjællandFoto:Rais Foto

Nordsjælland omtales som ”Copenhagen’s Larder” – hovedstadens spisekammer. Hvor Nordsjællands landskaber i århundreder har forsynet kongehuset og de fineste borde i landet, er det i dag toprestauranter i København, der henter råvarer fra området fra lokale producenter som f.eks. det regenerative jordbrug Mangholm.

Anerkendelse til lokale ildsjæle

For Nordsjælland betyder omtalen både international anerkendelse og et potentiale for øget turisme.

”Omtalen er et skulderklap til de mange ildsjæle i Nordsjælland, der gennem årene har arbejdet målrettet for at skabe en stedbunden og bæredygtig madkultur. Den understreger, hvordan Nordsjælland i dag tager sin plads som destination for internationale gæster, der rejser efter smagfulde, nære og autentiske oplevelser,” siger Christina Heinze Johansson, Pressechef i VisitNordsjælland.

Food & Travel tilbragte næsten en uge i Nordsjælland sidste sommer. Det er VisitDenmark og VisitNordsjælland, der har inviteret og arrangeret det britiske magasins besøg til Nordsjælland.

I artiklen omtales:

Rabarbergaarden og Rabarbergaarden Slottet, Torup Spisehus, Cardenau, Tothaven, Garbolund, Skipperhuset, Restaurant Sletten, Knud Spisehus, Fyrkroen, Café Vaabengaard, Mangholm, Torvets Vinbar, Gilleleje Havn & Krostue, Restaurant Kilden på Helenekilde Badehotel, Fredensborg Store Kro, Gilleleje Badehotel, Munkeruphus Café, Louisiana Café. 

Christina Heinze Johansson
For yderligere oplysninger, kontakt:

Kommunikation & PR

chj@visitnordsjaelland.com