Oplevelser på krogen. Fiskekonerne i deres rette element. Ved Hundested havn og med frisk fisk på tallerknen

Oplevelser på krogen - gør som Fiskekonerne og tag på fisketur i Nordsjælland

Foto: Nikolaj Danielsen

Sådan får du oplevelser med hjem fra fisketuren. Fiskeholdet, Fiskekonerne, fortæller her om deres weekend i Nordsjælland, og giver dig inspiration til, hvad og hvor du både kan fange en fisk og en hyggelig weekend.

Af Fiskekonerne

En tidlig lørdag morgen sidst i maj mødtes vi i Københavns Nørrebrokvarter, der trods solen allerede stod højt på himlen, lå temmelig øde. Vi var tydeligvis ret alene om, at stå op før syv på denne højhellige lørdag. Men vi havde set frem til den her morgen længe. Med en pakket bil og kaffekrusene fyldt op, satte vi kursen mod Nordsjælland. Håbet var at komme ud af byen, ud til den nordlige kyst, få vind i håret og naturligvis fange en masse fisk!!

Man skal ikke gå ned på gear

Ligesom man som nyudklækket teenager aldrig kan få for meget makeup, så kan vi nu aldrig få for meget grej. Som enhver lystfisker nok kan forstå, så er en af de bedste ting ved at fiske i nye vande, uden tvivl at gå på opdagelse i, hvilket grej, der kan være med til at sikre den bedste fangst.

Derfor havde vi naturligvis indlagt et pitstop i Frederiksværk ved den lille grejbutik ’Krogen’. Selvom det kun er skiltet foran den store, grå hal, der vidner om eksistensen af den mindre butik, var hverken udvalget eller servicen til at gå fejl af. Ejerens gæstfrihed og hjælpsomhed var intet mindre end eminent. Vi var da heller ikke de eneste fiskere at finde ved butikkens mange hylder. Efter vores visit var ejeren endda så sød at komme ud og vinke farvel og ønske god videre færd op ad kysten.

Krogen - Alt til fisketuren
Foto: Fiskekonerne
Så er grej pakket ud, og nu mangler man kun en ting. Fisk

Fisk på krogen - måske

Dagens hovedrolle skulle spilles af Hundested Havn. Vinden lovede godt, temperaturen lovede godt og med lommerne fulde af nyt grej, var det med forventningens glæde, vi parkede helt tæt ved molen; fattede vores stænger og begav os forbi andre fiskere og ud på molens nordligste side overfor Hundested-Rørvigfærgens leje.

Vi må bare sige, at der er intet, der slår suset i maven, som når man ved første kast mærker fisken nappe, hugger til og ved, man har bid. En flot hornfisk var dagens første fangst.

I de næste 30 minutter bed fiskene på igen og igen og igen. Både Lubber, Hornfisk og Skrubber bed på og sikke da en dag at få vendt vores fangststatistik!! Desværre var de fleste undermålere og blev derfor sendt tilbage i vandet for at og vokse sig store.

På plads på Hundested havn. Så er det bare om fiskene vil lege med?
Foto: Nikolaj Danielsen
Der er bid, men det er noget småt noget

Iskolde lokale øl og fiskefrikadeller

Ti fisk og et par fregner rigere begav vi os frokostsultne mod lystbådehavnen, som blot ligger et stenkast fra molen. Her findes nemlig både bryghus, barer, antikvitetsbutikker og et par restauranter. Vi slog os ned på en kombiløsning; Halsnæs Bryghus, som både tilbyder øl fra eget bryggeri og god mad.

Vi fik da også en helt igennem skøn frokost på Halsnæs Bryghus. Med udsigt over lystbådehavnen fik vi serveret iskolde, lokale øl (de havde endda en eksemplarisk samling uden alkohol til chaufføren), porter-marineret sild (what uuuuuup!!!!), fiskefrikadeller og fiskefileter så friskpanerede og perfekt smørstegte, at det uden sammenligning er de bedste fileter, vi har sat tænderne i.

Tips til fiskegrej til molefiskeri

• Spinnestang på mellem 240-300 cm med passende hjul
  • Flettet line i 0,10 – 0,15 mm eller nylonline i 0,20 – 0,25 mm
  • Fladfiskeforfang, lodder på mellem 20-80 g, blink eller pirke

Her er en fangst man kan forstå
Foto: Nikolaj Danielsen
Sådan skal en fangst fejres

... med ønsket om frisk fisk til aftensmad intakt, måtte vi i stedet sætte kursen mod Jensens Fisk

Vi fangede en stor pighvar - hos fiskehandleren

Mætte og fyldt af kampgejst satte vi igen kursen mod molen. Eftermiddagens mål var altså at fange fisk over mindstemål, så aftensmaden kunne komme i hus fra egen hånd. Desværre havde fiskene ikke i sinde at hjælpe os med at indfri vores plan. De havde i stedet valgt at holde en lang frokostpause.

Efter en time eller to opgav vi at fange aftensmaden. Men med ønsket om frisk fisk til aftensmad intakt, måtte vi i stedet sætte kursen mod Jensens Fisk. Også denne perle holder til på lystbådehavnen i Hundested. Ude af byen og med den lune forårsaften i sinde, var vores plan selvfølgelig at lave aftenens middag over bål. Og når det nu er fiskehandlerens udvalg og ikke havnens bid, der sætter grænserne, ja, så er man jo næsten nødt til at købe en stor pighvar!

Så er vi parat til fiskeri

Foto:Nikolaj Danielsen

En fiskekone skal også have en kaffepause

Mellem Arresø og Esrum Sø ligger Haldbjerg Shelters omgivet af grønne træer og enge. Her behøver man ikke gå på kompromis med følelsen af at være i den frie og vilde natur, samtidig med at man har adgang til et toilet, der kan skylle ud og endda et vildmarksbad, hvis man skulle få lyst til en tur i den varme balje.

Vi var så heldige at have fået æren af, at indvie deres nytilkomne overnatningsmulighed. En istandsat Blue Bird bus, som bedst beskrives som en glampingudgave af en amerikansk skolebus. Selvom, vejen til Haldbjerg Shelters ikke var lang, så trænger en fiskekone til en kaffepause. På vejen kan man heldigvis slå et smut forbi Rabarbergaarden i Holløse.

Her kan man få både kaffe og lidt sødt. Hvis det ikke er nok, kan man også spise i deres smukke orangeri, købe udvalgte lækkerier og brugskunst i gårdbutikken eller benytte sig af, at man senere på sommeren også kan købe deres friske, hjemmedyrkede råvarer.

Et besøgt på Rabarbergården kalder på genbesøg

Foto:Fiskekonerne

Kaffe og økologisk is i nærmest Morten Koch-ske flotte omgivelser

Med vores pighvar i sigte, nøjedes vi med en kop kaffe og økologisk is i nærmest Morten Koch-ske flotte omgivelser. Stedet var meget idyllisk med blomster, fritgående høns, og ponyer og får, der græssede uforstyrret foran os på den lille mark. Efter en velfortjent kaffepause kørte vi mod Haldbjerg Shelters.

Sydstatsvibe, bålfad, flower-power

Ved ankomsten, blev vi taget godt imod af den ene ejer, Tonny, som viste os til vores bus. Vi var meget spændte på at se, hvordan sådan en glampingbus mon ser ud. Men synet af denne formidable blå bus, med en umiskendelig sydstatsvibe, bålfad, flower-power forhæng og havemøbler var intet mindre end et pragtsyn. Wauw! Og så må vi bare indrømme, at selvom det er fedt, at sove i et telt midt ude i ingenting på sit liggeunderlag og i sovepose, så er der altså også en vis schwung over at sove i dobbeltseng og med dyne midt ude i en skov.

Bussen havde et lille, men veludstyret the-køkken, musikanlæg, senge med dyner og en terrasse med både stole, borde, gasgrill og bålfad. Et perfekt spot til at nyde vores vin, efter en lang dag i solen. Ejeren, Tonny, serverede på lokalproduceret øl og vin, som vi nød, mens vi tændte op i bålfadet og gjorde vores fisk klar. Vi blev faktisk overraskede over, at der findes dansk vin af så høj kvalitet! Vi fik en egefadslagret hvidvin fra Ørby Vingård (Ø – Ørby Danese, Hvidvin Solaris), der smagte både af solbeklædte alper og sprøde, danske æbler, sindssygt lækkert!

Pighvar, bålkogte nye kartofler og grillet spidskål

Da den friske ild, var blevet erstattet af mere rolige gløder, blev den kærligt staniolindpakkede fisk lagt på bålet.

Fisken havde fået en god klat smør, persille, citron, kørvel og flagesalt, inden vi pakkede den ind– og frisk fisk bagt med smør og urter går man jo bare aldrig fejl af. Slet ikke, når de spises i selskab med bålkogte, nye kartofler og grillet spidskål. Efter aftensmaden gik vi en tur for at se det smukke område.

Det var en hyggelig tur ned til Solbjerg Engsø, mens solen gik ned over rapsmarkerne. På turen tilbage så vi nogle af de andre shelterpladser, som ligger lidt mere gemt bag høje træer og væk fra de større stier. Her har man mulighed for lidt mere privatliv og den mere intakte følelse af at være alene i skoven. Det gav os kun lyst til at komme tilbage og prøve flere af stederne af.

Glampingbus. Sov godt og med godt stil
Foto: Nikolaj Danielsen
En staniolindpakkede pigav med god klat smør, persille, citron, kørvel og flagesalt

Søndag, og op igen

Søndag morgen vågnede vi med solen. Tonny bød os godmorgen med Haldbjerg Shelters morgenmadskomplet. Som består af lune, friskbagte boller, hjemmelavet marmelade, smør, ost, æg fra egne høns og lokalproduceret æblejuice, kaffe og mælk. En fantastisk start på dagen!

Efter at have pakket sammen, tog vi bilen op til Gilleleje Strand – nærmere bestemt Nakkehoved Fyr. Her hoppede vi hurtigt i vores waders, for at få så meget som muligt ud af morgenens fiskeri. Strækningen ved Nakkehoved Fyr består af såkaldt ’leopardbund’, som er sandbund med pletvise klynger af tang og sten, hvor havørrederne holder af at gemme sig.

Altid tid og plads til en tur i bølgen blå. Man er vel ved vandet?
Foto: Fiskekonerne
Så er der bid - måske, i næste kast

Spinnefiskeri og badning

Vi spinnefiskede og prøvede nogle af de forskellige gennemløbere og blink, som vi havde købt hos ’Krogen’ dagen før. Solen stod skarpt, der var lavvande, vandoverfladen var helt stille og spejlblank. Mens vi stod der, med morgensolens stråler mod kinden og følte os i ét med havets skvulpen, begyndte vandet pludselig at bevæge sig 10-15 meter foran os. Et marsvin brød gennem vandoverfladen for at trække luft! Vi kunne følge den dukke op med jævne mellemrum i omkring 10 minutter. En kæmpe oplevelse - hvilken fantastisk søndag morgen!

Det var simpelthen for varmt at stå i høj solskin og fiske, selvom klokken ikke engang havde slået 10.00. Heldigvis er Gilleleje Strand også et fantastisk badespot, så vi smed tøjet og hoppede i bølgen. Efter den kølige dukkert pakkede vi igen bilen og satte nu kursen tilbage mod København. På turen hjem blev vi enige om, at det bestemt ikke var sidste gang, vi besøgte smukke Nordsjælland.

Friskfanget pigar fra fiskehandleren

Foto:Nikolaj Danielsen

Kort om Fiskerkonerne

Fiskerkonerne er et fiskehold bestående af fire kvinder, der primært fisker i Københavns havn. Vi har fisket sammen i snart tre år. Mens nogle af os fisker i håbet om den store fangst, er det for andre ligeså meget naturen og roen, der trækker. Men fællesskabet er også så stærkt, at når én af konerne fanger en fisk, så fanger hele holdet en fisk.

Følg Fiskekonerne på Instagram og bliv mindet om, at ingen fangst sagtens kan være den største oplevelse

Fristet til flere oplevelser?