Rudolph Tegners Museum

Turisterne søger en ny slags oplevelser

23.9.2021
Forfatter: Annette Sørensen
Foto: Tine Uffelmann

Af sti afsted. Sommerens turister gav travlhed på de nordsjællandske vandrestier, havnekaje og i badebyerne. 

Foto: Daniel Overbeck
Foto: Daniel Villadsen

Der var kø ved ishusene, strande og feriehuse var tætpakkede med glade familier, og campingpladserne meldte flere steder udsolgt. År til dato havde turisterne 9% flere overnatninger i Nordsjælland end sidste år, hvilket svarer omtrent til niveauet før krisen.

Så der er optimisme at spore i turismen oven på en sommer, der har været god ved Nordsjælland. Byhotellerne og møde- og konferencestederne er fortsat hårdt pressede, men også her meldes der om øget efterspørgsel.

Vi vil ikke længere nøjes med skærmen; længslen er stor efter igen at holde møder, hvor vi kan se hinanden i øjnene. Indendørsattraktionerne, museerne og nattelivet har været de sidste til at slippe restriktionerne, men nu tages låget endelig af den boblende kulturkedel.

 

Foto: Daniel Villadsen
Foto: Daniel Villadsen

Hold i de danske turister

I halvandet år har vi dagligt i nyhederne kunne læse om mørke smittetal og set et turismeerhverv trængt i knæ. Turismen er fortsat udsat og skrøbelig, men endelig er der lys. Det er en god og kærkommen følelse, vi går ind i efteråret med. Det går den rigtige vej.

Vi har lært turisterne at kende på ny og fået indsigt i danskernes adfærds- og rejsemønstre i en ny turismetid. Den viden skal vi trække på for at holde momentum. De internationale markeder er fortsat usikre, og vi skal forblive relevante for at fastholde de danske turister.

Oplevelser vi aldrig glemmer

Hvor de klassiske turistmagneter typisk har stor wow-effekt hos de internationale turister, har de danske turister fornemmelsen af, at det er noget, de allerede kender, fordi de (engang) har været på besøg. Der skal mere til for at bjergtage dem. De attraktioner, der forstår at iscenesætte deres oplevelsesudbud på en ny måde, har vundet.

De nordsjællandske turistaktører har været gode til at læse og handle på turisternes fornyede behov og tendenser i en omskiftelig tid. VisitNordsjælland er ofte med på sidelinjen og hjælper, når kreative idéer skal gå fra oplevelseskoncept til virkelighed.

Over sommeren har vi set et næsten umætteligt behov for de mere skæve, skjulte og unikke oplevelser. Det er et marked, som langt fra er mættet. Et eksempel er ”Nat i Nordsjælland”, en ny aktivitet, hvor familier kan tage på nattevandring og overnatte i Nationalpark Kongernes Nordsjælland. Turisterne går efter oplevelser, som ikke tilbydes alle, og som vil blive husket.

 

Foto: Daniel Overbeck
Foto: Daniel Villadsen

På med rygsækken

Danskerne har fået smag for naturen og er blevet nysgerrige på alle slags udendørsaktiviteter. Det gælder både de gratis glæder, men også udbudte aktiviteter som guidede ture og oplevelseskoncepter i det fri – fra vandsport i Lynæs til glamping blandt kameler i Dronningmølle.

Oplevelser, der taler til sanserne, og som er gode for krop og sjæl, er populære, f.eks. den netop afholdte vandrefestival på Esrum Kloster arrangeret af Gribskov Kommune, DGI og VisitNordsjælland.

Det gælder også jord-til-bord-oplevelser som sanketure eller den nye ”Gastromino”, hvor cyklister kan spise sig gennem lokale fødevarer og overnatte i ”tiny houses” og shelters. At danskerne har fået øjnene op for naturen giver et godt afsæt for at gøre Nordsjælland til en helårsdestination.

Synlig for den spontane turist

De danske turister ved godt, hvad de vil have. Kvalitet samt frihed og fleksibilitet er vigtigt for dem – når de søger inspiration, når de booker, og under deres ophold. De vil sammensætte deres rejse selv. Deres horisont er kort, når de booker ferie eller tager på impulsive udflugter, og derfor besøger de også de steder, der netop tilbyder den fleksibilitet.

Det stiller krav. Også til markedsføringen. For hvordan fanger man den spontane turist?

Det kræver et stærkt greb om kanaler, målgrupper og timing. Hos VisitNordsjælland arbejder vi hver dag med at synliggøre alt det særlige ved Nordsjælland, så vi kan få endnu flere turister. Sommeren har vist, at vi er godt på vej.

 

Kronikken har været bragt i Frederiksborg Amts Avis d. 21. september 2021 

Annette Sørensen
Vil du vide mere...

Direktør

aso@visitnordsjaelland.com