Smarte løsninger skal holde Corona for døren – og tiltrække turister

29.11.2021
Forfatter: Christina Heinze Johansson
Foto: Nikolaj Danielsen

Vi var næsten ved at glemme lugten af håndsprit, men med stigende tal for Corona-smittede og nye restriktioner må vi én gang for alle vænne os til, at Covid-19 er ”the new normal”.

Corona vil aftage og blusse op på skift, men sikkert er det, at Corona på ubestemt tid vil være en ufrivillig følgesvend, og det må vi indrette os efter. Således også i turismebranchen, hvor hygiejne, sikkerhed og tryghed ikke blot udgør en ny standard, men også et centralt konkurrenceparameter i kampen om turisterne.

Derfor har VisitNordsjælland sidste efterår sammen med Dansk Kyst- og Naturturisme og en række partnere taget initiativ til et pilotprojekt, der skal give det nordsjællandske turisterhverv viden og konkrete redskaber til at sikre gæsterne en tryg ferieoplevelse. De erfaringer skal nu deles med turisterhvervet i resten af Danmark og være med til at lokke turisterne til.

“Business as usual” findes ikke længere

I Danmark har vi været forskånet for meget, men turisternes bekymringer og øgede krav er kommet for at blive. Over sommeren har vi danskere ikke altid udvist samme grad af agtpågivenhed som før, og det er problematisk. Derfor er det afgørende, at turisterhvervet sætter høje standarder for sikkerhed og hygiejne for at komme turisterne i møde.

”Uanset smittetal, så er det vigtigt, at turismeaktørerne holder fast og viser, at der er styr på hygiejnen, og det skal dette projekt hjælpe med. I hvor høj grad turisterhvervet formår at skabe en tryg ferieoplevelse er afgørende for, hvor turisterne vælger at lægge deres penge. Det gælder ikke mindst de udenlandske gæster og deres lyst til at besøge os,” siger Annette Sørensen, direktør i VisitNordsjælland.

UV og elektrostatiske sprayers skaber tryghed

Projektet ”Tourist - Stay Safe” har fokus på at gøre det lettere for turisterhvervet at håndtere Corona-udfordringerne og skabe tillid hos turisten. Det kan være alt fra nemmere rengøring til at sikre bedre afstand. Som en del af projektet er en række nordsjællandske turistaktører blevet tilbudt at teste forskellige teknologier, automatiseringer og digitale løsninger.

Hos Byaasgaard Camping ved Hundested kan campingpladsens gæster bestille morgenmad ”click and collect” via en app og dermed undgå udfordringerne ved at stå i kø til at bestille morgenmad i receptionen. Her har man også testet elektrostatiske sprayers, der gør det nemt og hurtigt at desinficere overflader, som ellers ikke lige er til at rengøre.

På bl.a. Esrum Kloster og Møllegård er opsat en UV-boks, der ved hjælp af ultraviolet lys kan fjerne bakterier og vira fra f.eks. nøgler, entrékort og museets udklædningstøj. Hos Hillerød Madmarked er der opstillet en specialudviklet persontæller, så det er nemt at holde øje med, hvor mange gæster der er på stedet. Og på Hundested Havn har man over sommeren målt antal skyl og brugen af vandhanerne på havnens toiletter ved hjælp af intelligente vandsensorer, så havnefogeden kan se, hvornår og hvor, der er brug for rengøring.

Erfaringerne fra projektet er nu ved at blive opsamlet og skal deles med turisterhvervet i resten af landet. De vil blive samlet i en håndbog med praktiske råd og idéer til løsninger, der kan gøre livet lettere for turismevirksomhederne.

Gør sikkerheden synlig

Men apps, elektrostatiske sprayers og UV gør det ikke alene. For tiltagene skal gøres synlige for turisten – også inden de booker. Derfor vil håndbogen også give brugbare tips til kommunikationen med gæsten.

”De turistaktører, som netop har fastholdt forholdsregler eller iværksat nye, er ikke altid gode til at fortælle, at her gøres der en indsats for at skabe en tryg oplevelse for turisten. Dermed forpasser de muligheden for rent faktisk at bruge tiltagene som en konkurrencefordel i markedsføringen,” siger Heidi K. Dahl Larsen fra Dansk Kyst & Naturturisme. Hun kommer samtidig med en opfordring til turismevirksomhederne om at gøre opmærksom på alle de gode tiltag og forholdsregler, f.eks. ved noget så simpelt som at skrive det på hjemmesiden.

Videndeling skal give flere turister til hele landet

Håndbogen med erfaringer og gode råd kan hentes på VisitNordsjællands og Dansk Kyst og Naturs hjemmesider fra medio december.

”Vi håber, at Tourist - Stay Safe vil kunne inspirere endnu flere turismevirksomheder til at have fokus på sikkerhed og hygiejne. Danmark er sammenlignet med mange andre lande stadigvæk et skridt foran i håndteringen af Corona. Det giver os en mulighed for at skabe en position som et trygt og sikkert rejsemål, men det kræver, at vi viser og fortæller det til turisterne,” siger Annette Sørensen, direktør for VisitNordsjælland.

Tourist- StaySafe-projektet er et samarbejde mellem Dansk Kyst- og Naturturisme, Aalborg Universitet, INVIO (Innovationsnetværk for Oplevelseserhverv), FLID (Foreningen for Danske Lystbådehavne) og VisitNordsjælland med konsulenthjælp fra InnovationLab og Telling & Nesager. Det to-årige projekt, som løber indtil udgangen af året, er en del af Kickstart Dansk Turisme, der er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Pressekontakt:

VisitNordsjælland: Christina Heinze Johansson, PR- og kommunikationsansvarlig, chj@visitnordsjaelland.dk telefon 41 78 67 78

Dansk Kyst- og Naturturisme: Heidi K. Dahl Larsen, Innovationskonsulent, hda@kystognaturturisme.dk telefon 26 43 02 20