Grøn mobilitet

Grøn mobilitet: På cykel ud i nationalparken

1.5.2021
Forfatter: Bettina Kampmann
Foto: Tine Uffelmann

Nyt projekt skal konvertere interessen for cykelturisme om til færdige temature i Nationalpark Kongernes Nordsjælland

Nordsjælland er som skabt for cyklister og vandrere på jagt efter gode oplevelser, og nyt projekt skal hjælpe de 2 hjulede gæster ud i Nationalpark Kongernes Nordsjælland.

Der kan siges meget skidt om COVID-19-pandemien, men én god ting er der kommet ud af et års nedlukning. Danskerne har taget friluftsliv til sig. Interessen for at cykle og vandre har aldrig været større. Denne tendens slår nu også igennem i turismeerhvervet. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter nu fire outdoor-projekter med sammenlagt ca. kr. 10,7 mio. kr, hvoraf de kr. 1,5 mio tilfalder VisitNordsjælland i projektet ”Grøn mobilitet til og i Nationalpark Kongernes Nordsjælland”.

Vi vil gerne gøre det nemt for turister og borgere

For turisterne, borgerne og sommerhusejerne
Projektet skal skabe et stærkt partnerskab og udvikle cykel-hubs, hvor turister, lokale borgere og sommerhusejere kan leje cykler og finde ud i Nationalpark Kongernes Nordsjælland på færdiglavede temature.

Vi vil gerne gøre det nemt for turister og borgere at tage toget, bussen eller bilen ud til en hub og derfra komme ud på en rekreativ tur i Nationalpark Kongernes Nordsjælland. Samtidig tilbyder vi overnatningsvirksomheder, spisesteder og attraktioner i området et forretningsudviklingsforløb, for det er afgørende, at bedre adgang til nationalparken følges af interessante produkter og oplevelser,” siger Annette Sørensen, direktør i VisitNordsjælland.

Grøn mobilitet til og i Nationalpark Kongernes Nordsjælland
Foto: Tine Uffelmann
Grøn mobilitet til og i Nationalpark Kongernes Nordsjælland
Foto: Oliver Bock