Parforce skoven ved Nødebo ved Hillerød

Nye oplevelser skal trække turister til Nationalparken

25.1.2022
Forfatter: Bettina Kampmann
Foto: Daniel Overbeck

Danskerne har taget friluftslivet til sig, og de vil have mere natur. Den er der masser af i Nationalpark Kongernes Nordsjælland, og nu kan endnu flere danskere og internationale gæster komme tæt på naturen med en række stærke oplevelseskoncepter.

Har du nogensinde gået tur i stilhed en vinteraften i skovens kulsorte mørke? Prøvet at sove udenfor i et luksusshelter eller spist et måltid inspireret af, hvad dyrene spiser i naturen?

Første fase af arbejdet med at udvikle turismepotentialet for Nationalpark Kongernes Nordsjælland er nu afsluttet, og med en pallette af nye turismetilbud kan besøgende opleve Nationalpark Kongernes Nordsjælland, som de aldrig har oplevet den før.

500+ idéer til spiring

Arbejdet med at udvikle oplevelser med et bæredygtigt afsæt og gøre Nationalparkens smukke og alsidige natur mere tilgængelig er godt på vej. I september 2020 blev de første idéer bragt til bordet ved et større kickoff-arrangement, hvor VisitNordsjælland bragte lokale ildsjæle, turistaktører, Naturstyrelsen samt Nationalparkens kommuner og øvrige partnere sammen til et innovationsforløb.

Mere end 100 iværksættere og lokale virksomheder gav deres bud på oplevelser, der skal trække flere gæster og turister til. De bedste idéer fik lov til at spire, og gennem workshops og en-til-en sparring med et panel af rådgivere er en række oplevelseskoncepter nu blevet til virkelighed.

Kick Off Konference
Foto: VisitNordsjælland
Nationalpark Kongernes Nordsjælland
Foto: Daniel Overbeck

Overnat og bliv lidt længere

I alt blev seks initiativer født ud af projektet, der skal være med til at styrke parkens profil og attraktionskraft samt skabe lokal turismeomsætning.

Oplevelsestilbuddene sigter mod at tiltrække flere købestærke gæster, også internationale, og fokus har været at få flere endagsturister til at overnatte i og omkring Nationalparken. På Nivå Campingplads er der nu etableret glamping og mobile shelters. De skal tiltrække en ny type af turister, der søger efter autentiske oplevelser, og tage dem helt tæt på naturen.

Gastromino, Vandrefestival og Nattero skal trække gæster til

Med konceptet ”Vild middag” samler gæsterne selv ingredienser til en middag i det fri, der er inspireret af, hvad dyrene spiser. ”Gastrominoen” er et andet initiativ, der tager afsæt i naturens spisekammer. Her kan turister cykle og spise sig vej gennem lokale fødevarer og overnatte i Nationalparken.

Udviklingen af nye oplevelser sigter også mod at udvide turistsæsonen. Nationalparken kan besøges hele året – og på alle tider af døgnet. Et af de nye oplevelsestilbud, der arbejdes på, er ”Nattero”; stillevandringer i vinterhalvårets tusmørke, der skærper sanserne og får roen til at sænke sig. Naturens indvirken på det mentale helbred er også omdrejningspunktet for ”Natur gør godt”, der tilbyder personlige udviklingsforløb til erhvervsledere med afsæt i naturen.

Et andet trækplaster bliver den tilbagevendende Nordsjællands Vandrefestival. Festivalen blev afholdt for første gang i efteråret på Esrum Kloster, hvor mere end tusind vandreentusiaster var samlet for at dele glæden ved at gå i naturen.

cykling cykelrute museumstur nordsjælland
Foto: Daniel Villadsen