Endnu et rekordår for turismen i Nordsjælland

22.2.2023
Forfatter: Annette Sørensen
Foto: Daniel Villadsen

Optur: Flere end 1 million overnatninger blev registreret i 2022, hvilket er rekord for overnattende gæster i de fire kommuner Fredensborg, Gribskov, Hillerød og Halsnæs, som VisitNordsjælland dækker. Samtidig tegner foreløbige tal på rekord i turismeomsætningen på 4 mia. kr. i 2021.

Efter nogle hårde år præget af Corona er der store fremskridt at spore for turismen i Nordsjælland. I 2021 var Nordsjælland en af de få destinationer i Danmark, der gik ud med en rekord på antal overnatninger. Og det sker altså igen i 2022, hvor Nordsjælland for første gang runder det magiske tal på 1 mio. overnatninger. 

Det er en udvikling, der glæder Annette Sørensen, direktør i VisitNordsjælland.

”Efter nogle strenge år, er vi glade og også meget lettede over, at turismen har det godt, endda med rekordmange overnatninger og den højeste omsætning nogensinde. Nu skal vi holde momentum og fortsætte den indsats, vi intensiverede under Corona. Vi fortsætter med at satse på de købestærke turister – med fokus på København, men også resten af Danmark og udvalgte målgrupper i udlandet. Og så skal vi sikre et oplevelsesudbud, der giver dem lyst og mulighed for også at komme uden for højsæsonen, hvilket tallene viser, at vi er på vej til,” siger Annette Sørensen.

De flotte stigninger på overnatninger trækkes primært af hoteller og vandrerhjem, men der er også fremgang hos både campingpladser, feriecentre og lystbådehavne.

Tallene viser også, at de internationale turister er vendt retur. I 2021 udgjorde de internationale overnatninger kun 7,6%, men er i 2022 oppe på 28,5% og derfor tæt på niveau med tiden før Corona, hvor de udenlandske turister stod for 33% af alle overnatninger i Nordsjælland.

Rekordomsætning i turismen

Turismen er et vigtigt erhverv, der skaber vækst, omsætning og arbejdspladser i Nordsjælland. Turismen består af en lang værdikæde og kan derfor ikke måles på overnatninger alene. Et centralt parameter er turismeomsætningen; turisternes samlede forbrug i løbet af deres besøg i Nordsjælland, der, udover overnatning, tæller besøg på kulturattraktioner og restauranter, shopping og meget andet.

De foreløbige tal for 2021 viser en turismeomsætning på over 4 mia. kr. – det højeste nogensinde. Sammenligner man med øvrige destinationer i Danmark, der tæller samme niveau af overnatninger, har Nordsjælland en væsentlig højere turismeomsætning.

VisitNordsjælland har i sin markedsføring fokus på at tiltrække målgrupper med et højt døgn- og endagsforbrug, og de gæster, der kommer, er således blandt de højest forbrugende turister i Danmark.

© VisitNordsjællandFoto: Daniel Villadsen
© VisitNordsjællandFoto: Helenekilde Badehotel

Endagsturismen er vigtig for Nordsjælland

Med den tætte placering til København og Sverige betyder endagsbesøg meget for en destination som Nordsjælland. Endagsturismen kan ikke ses i overnatningstallene, hvilket er en anden grund til også at kigge på omsætningen. Endagsgæsterne fra København er både udenlandske gæster, der besøger hovedstaden, og københavnere, der tager på en dagstur til Nordsjælland.

I Corona-tiden i 2020 og 2021 satte VisitNordsjælland massivt ind på at tiltrække københavnerne; en indsats, som VisitNordsjælland fortsætter i 2023.

Lysere tider for kulturen

Kulturlivet havde det rigtig svært under Corona. Selvom der er lidt vej endnu, før besøgstallene når 2019-niveau, så er interessen for at besøge de nordsjællandske attraktioner væsentlig øget. Det, at de udenlandske gæster er på vej tilbage, hjælper flere af de store attraktioner, selvom fjernmarkederne fortsat mangler. Også i 2023 vil VisitNordsjælland fortsat have fokus på øget markedsføring for de mange kulturtilbud, som Nordsjælland har at byde på.

Hvordan ser det ud i 2023?

De internationale turister rejser igen, og det ser ud til at fortsætte, selvom turismen stadig er sårbar i en uforudsigelig verden præget af krig, energikrise og inflation. VisitNordsjælland har fokus på at få flere internationale turister, men holder fortsat et intenst marketingtryk på det danske marked.

I Nordsjælland er der mange nye og gode initiativer i gang. To nye hoteller forventes åbnet i 2023, Gilleleje Sø og Havbad samt Zleep Hotel i Hillerød, og der er planer om etablering af flere overnatningssteder de kommende år. Flere af de nordsjællandske campingpladser omstiller sig til de nye krav, gæsterne stiller. Der er også en øget velvilje fra kommunerne til at give tilladelser til alternative overnatninger, som fx glamping.

Restauranterne og hotellerne mangler fortsat arbejdskraft, og det er en af de udfordringer, der skal løses, især hvis Nordsjælland skal leve af mere helårsturisme.

For at sikre turismen på den lange bane, også indsatsen for en mere bæredygtig turisme, er der behov for fortsat finansiering af udviklingsinitiativer. Det danske erhvervsfremmesystem er under forandring, hvilket kan betyde færre udviklingsmidler til turismen. Dertil kommer, at der ikke afsættes flere midler til øget markedsføring lokalt, hvilket ellers har været tilfældet i 2020 og 2021.

Christina Heinze Johansson
Kommunikationsansvarlig

Kommunikation & PR

chj@visitnordsjaelland.com