VisitNordsjælland: Fremgang for turismen trods Corona

1.12.2021
Forfatter: Annette Sørensen
Foto: Sarah Green

Trods manglende udenlandske turister, har danskerne taget Nordsjælland til sig, og turismen i Nordsjælland viser igen positive tal.

Turismen i Nordsjælland har været hårdt ramt af krisen, men viser dog spæde tegn på fremgang. Ser man på registrerede overnatninger på eksempelvis hoteller, feriehuse og campingpladser i VisitNordsjællands kommuner, er tallet for september måned langt bedre end før Corona-krisen. Faktisk med en stigning på 15,6% i forhold til september 2019.

"De positive tal for september måned er et glimt i det mørke, der nu har varet i halvandet år. Vi viser forsigtig begejstring, velvidende at turisterhvervet fortsat er meget udsat og sårbart," siger direktør i VisitNordsjælland Annette Sørensen.

Overnatningskampagne har båret frugt

Turismen tilbyder mange gratis glæder, men i løbet af året har VisitNordsjælland haft særligt fokus på at fremhæve den del af turismebranchen, som har kasseapparater, og hvor turismen er levegrundlag for de mennesker, der står bag.

De nordsjællandske hoteller, campingpladser og vandrehjem har været særligt udfordrede under krisen. For at understøtte deres salgsindsats har VisitNordsjælland kørt kampagner på de sociale medier med opfordring til turisterne om at overnatte og blive lidt længere.

”Vi har allerede godt fat i endagsturisterne, og tal fra vores hjemmeside viser, at vi især appellerer til det københavnske publikum, som står for den altovervejende del af trafikken til siden. Med vores kampagneindsats har vi været helt nede i marketingstragten for at konvertere endagsbesøgene til overnattende gæster.

Vi har fået et godt greb om netop københavnerne, men resten af Sjælland og jyderne har også taget godt imod vores direkte opfordring om at bruge længere tid og sove i Nordsjælland,” siger Annette Sørensen, direktør i VisitNordsjælland.  

De udenlandske turister skal tilbage

Men selvom hotelsengene i Nordsjælland er fyldt godt op, så er der en vigtig målgruppe, der fortsat er fraværende i statistikkerne, nemlig de udenlandske turister, som før krisen udgjorde 30% af overnatningerne i Nordsjælland. Det tal er nu nede på 13%.

Fokus for VisitNordsjælland er selvsagt at sparke gang i den internationale turisme igen – også selv om den stadig er meget skrøbelig. Pandemien må vi leve med, og den vil skiftevis blusse op og aftage. Derfor bliver udfordringen at ramme de rigtige udenlandske målgrupper på de rigtige tidspunkter og satse endnu mere på nærmarkeder som Sverige, Tyskland og Holland

Stigning i overnatninger - september 2021 sammenlignet med september 2019

  • VisitNordsjællands kommuner totalt +15,6%

  • Fredensborg 8,8% (til 6.508 i 2021)

  • Hillerød 9,1% (til 12.218 i 2021)

  • Halsnæs 20,9% (til 23.671 i 2021)

  • Gribskov 15,9% (til 52.822 i 2021)

Rejs trygt til Nordsjælland

Et parameter, der er altafgørende for, om turisterne vælger Nordsjælland, er, om det er et trygt og sikkert rejsemål. Derfor har VisitNordsjælland sidste efterår taget initiativ til et pilotprojekt med fokus på at hjælpe turisterhvervet med at teste nye løsninger, eksempelvis rengøring med UV, specialudviklede persontællere og elektrostatiske sprayers til desinfektion.

Men det i sig selv er ikke nok. Turisterne skal også kunne se, inden de booker et ophold, at der er styr på sikkerhed og hygiejne. Derfor har projektet også lagt vægt på kommunikation og synliggørelse af tiltagene som noget helt helt centralt for at tiltrække turisterne.

"Vi navigerer i en ny virkelighed, hvor sikkerhed og hygiejne er et stærkt konkurrenceparameter, og det skal turisterhvervet være gearet til," siger Annette Sørensen.

Nordsjælland hele året

Samtidig arbejder VisitNordsjælland med at gøre skuldersæsonenerne mere attraktive for at sprede gæsterne hen over året. Et arbejde VisitNordsjælland har haft fokus på i flere år, men som er blevet mere aktuelt under pandemien.

Således har VisitNordsjælland ledet arbejdet med at skabe nye oplevelsestilbud med udgangspunkt i Nationalpark Kongernes Nordsjælland.

"Det er positivt at se, hvordan kreative ildsjæle i turisterhvervet tilbyder spændende oplevelser, der tager udgangspunkt i den spirende interesse for outdoor-oplevelser, som samtidig gør Nordsjælland attraktiv at besøge hele året," siger Annette Sørensen.

Ny turismestrategi

Netop outdoor-oplevelser, med kobling til skabelse af vækst for turisterhvervet, sæsonudvidelse, bæredygtighed og fokus på at få de udenlandske turister tilbage bliver nogle af de centrale elementer i VisitNordsjællands arbejde fremover.

Med udgangspunkt i en ny national turismestrategi, der lanceres inden årsskiftet, skal VisitNordsjælland sammen med en ny bestyrelse i tæt samarbejde med turisterhvervet og kommunerne lægge den strategiske retning for turismeindsatsen i de kommende år.

Annette Sørensen
Pressekontakt

Direktør

aso@visitnordsjaelland.com