
Vi er tilbage på det tyske marked igen i 2024
Tyskland har gennem årtier været det vigtigste marked for dansk turisme, og i samarbejde med VisitDenmark er vi igen en del af en større kampagne på det tyske marked. Her er nogle nøgletal og baggrundsinformation, som du kan bruge til planlægningen af sæsonen 2024.
Rejsemotiver for tyskere
Tyskerne kender Danmark godt, og typisk tiltrækkes tyskerne af vores strande og natur. Men der er flere rejsemotiver som er værd at bemærke.
- Afslapning og genopladning: Tyskerne ser Danmark som et sikkert rejsemål, hvor de kan slappe af og nyde roen, især natur og strande er vigtige for tyskerne.
- Venlig lokalbefolkning: Tyskerne værdsætter den danske gæstfrihed og ønsker at opleve den danske livsstil. Behovet for at kommunikere i tale og skrift på tysk er forsat rigtig vigtigt, men engelsk vinder stille og roligt frem.
- Miljøvenlig turisme: Bæredygtighed er også vigtigt for tyskerne, så hvis din virksomhed har fokus på miljøvenlige initiativer, så kommuniker dette tydeligt til de tyske gæster.
- Sikkerhed og hygiejne: Danmark opfattes som et sikkert land med god hygiejne og sikkerhed, hvilket forsat er vigtigt at kommunikere i dialogen med jeres gæster.

©VisitNordsjællandFoto:Sergio Calero
Kultur, historie og seværdigheder
En fordom om tyskerne er at de har hang til sauerkraut og gule regnfrakker. Det var muligvis rigtigt for 30 år siden. Men det billeder passer ikke længere. Interessen for dansk kunst, kultur og historie vokser blandt tyskerne, og 58% nævner det som en vigtig del af ferien.
Østdanmark skiller sig ligefrem ud ved at tiltrække flere tyske gæster med interesse for kultur og historie sammenlignet med Vestdanmark.
I 2023 udtrykte 22% af tyskerne interesse for at holde ferie ved den danske østkyst - en potentiel målgruppe på 15 mio. tyskere.
Den tyske feriekalender
Mens danske ferier traditionelt afholdes i juli, opererer tyskerne med et mere komplekst feriekalendersystem. Skolernes ferieplaner fastsættes centralt i Tyskland for at undgå feriekollisioner mellem de forskellige delstater og dermed sikre, at turisterne spredes ud over sæsonen. Den tyske sæson er derfor længere og strækker sig ind i sensommeren og efteråret
Se den tyske feriekalender for 2024
Er tyskerne kun på vestkysten, sover de udelukkende i feriehuse og hvilke rejsemotiver har de?
Ved den jyske vestkyst foretrækker tyskerne typisk at booke et feriehuse - hele 84% foretager en booking af et feriehus når tyskerne er langs Vesterhavet.
Billedet er derimod et helt andet på Sjælland. Her vælger tyskere blandt flere overnatningsformer og både campingpladser (39%) og feriecentre (39%) fylder lige meget mere på Sjælland.

©VisitDenmarkFoto:VisitDenmark
VisitNordsjællands markedsføring på Tyskland i 2024
Vores tyske kampagne starter i slutningen af februar og løber i tre perioder henover sommeren for at afslutte i efteråret. I et senere nyhedsbrev vil vi give mere baggrundsviden om målgrupper, medier og kampagnens timing.