Resultater fra Markedsføringskampagne i Tyskland

Resultater fra markedsføringskampagne i Tyskland

16.5.2024
Forfatter: Jesper Bækgaard
Foto: Daniel Villadsen

Tyskland er det største udenlandske marked for dansk turisme målt på både omsætning og antal overnatninger, og tyskerne spiller en stadig større rolle i turismen i Nordsjælland. 

I samarbejde med VisitDenmark gennemførte vi i foråret en kampagne målrettet det tyske marked. Her er nogle konklusioner fra kampagnen:

Segmenter med stort Potentiale

VisitDenmark har udviklet en segmenteringsmodel, der viser, at segmenterne "Natur- og friluftsturisterne" og "De samvittighedsfulde familier" passer godt til fortællingen om Nordsjælland. Disse segmenter udgør henholdsvis 23% og 20% af det tyske marked.

Tyskernes Ferievaner

Danmark er tyskernes foretrukne ferieland i Skandinavien, og tyskerne planlægger ofte deres rejser i god tid. 14% af kyst- og naturferiegæsterne booker mere end 7 måneder før afrejse, mens storbyturisterne typisk booker tættere på afrejse. Selvom tyskerne traditionelt har foretrukket analog markedsføring, ser vi nu en stigning i online booking.

Forårskampagnen følges op af endnu en kampagne som afvikles i løbet af sensommeren  

Danmark som Attraktivt Ferieland

Flere end hver anden tysker (54%) opfatter Danmark som et attraktivt ferieland. Ferierne skal byde på afslapning samt natur- og madoplevelser. Rejsemotiverne "slappe af og lade op" og "natur, strand, kyst og hav" er de vigtigste for tyske turister. Derudover vægter mange også naturaktiviteter og gastronomiske oplevelser højt, hvilket afspejles i den øgede søgevolumen efter dansk gastronomi.

Danmark som Skandinavisk Favorit

Danmark er det foretrukne ferieland i Skandinavien for tyskerne, med 78% af tyskernes overnatninger i regionen foregående i Danmark. Til sammenligning finder 13% sted i Sverige og 9% i Norge.

Denne kampagne har bekræftet Nordsjællands stærke appel til det tyske marked, især blandt segmenterne der søger natur, friluftsliv og familieoplevelser.

Resultater fra Markedsføringskampagne i Tyskland

©Daniel Villadsen VisitNordsjællandFoto:Daniel Villadsen

Eksempler fra forårskampagnen:

 

Målgruppe: 

Segmenter: De samvittighedsfulde familier, Natur- og friluftsturister​

Geografi: 

Schleswig-Holstein, Hamborg, Niedersachsen, Bremen og NRW & Berlin/ Brandenburg. Kampagnen begyndte med hele geografien og løbende optimering i takt med at vi blev klogere på data.

Resultater fra Markedsføringskampagne i Tyskland
Foto: Daniel Villadsen
Resultater fra Markedsføringskampagne i Tyskland
Foto: Daniel Villadsen

Reach, impressions, CPM, frekvens
 

  • 7.96 mio. impressions.
  • Frekvens ender på 2,60, hvilket er lavere end estimeret, men som dog har sikret et stort reach i målgrupperne på 3 mio.
  • Kampagnen har købt ind til stort set samme CPM på hhv. Facebook og Instagram, hvorved algoritmen har splittet budgettet 50/50 mellem de to.
  • Page pr session: 3.04
  • Avg. Session eng time: 01:28 (over benchmark)
  • Avg. Eng rate 87,2% (over benchmark)

Markedsføringschef Jesper Bækgaard: "Vi er glade for samarbejdet med VisitDenmark og markedsføringsindsatsen på det tyske markeder forsætter og forårskampagnen følges op af endnu en kampagne som afvikles i løbet af sensommeren."

Jesper Bækgaard

Markedsføringschef

jeb@visitnordsjaelland.com