Resultater fra markedsføringskampagne i Tyskland
Tyskland er det største udenlandske marked for dansk turisme målt på både omsætning og antal overnatninger, og tyskerne spiller en stadig større rolle i turismen i Nordsjælland.
I samarbejde med VisitDenmark gennemførte vi i foråret en kampagne målrettet det tyske marked. Her er nogle konklusioner fra kampagnen:
Segmenter med stort Potentiale
VisitDenmark har udviklet en segmenteringsmodel, der viser, at segmenterne "Natur- og friluftsturisterne" og "De samvittighedsfulde familier" passer godt til fortællingen om Nordsjælland. Disse segmenter udgør henholdsvis 23% og 20% af det tyske marked.
Tyskernes Ferievaner
Danmark er tyskernes foretrukne ferieland i Skandinavien, og tyskerne planlægger ofte deres rejser i god tid. 14% af kyst- og naturferiegæsterne booker mere end 7 måneder før afrejse, mens storbyturisterne typisk booker tættere på afrejse. Selvom tyskerne traditionelt har foretrukket analog markedsføring, ser vi nu en stigning i online booking.
Forårskampagnen følges op af endnu en kampagne som afvikles i løbet af sensommeren
Danmark som Attraktivt Ferieland
Flere end hver anden tysker (54%) opfatter Danmark som et attraktivt ferieland. Ferierne skal byde på afslapning samt natur- og madoplevelser. Rejsemotiverne "slappe af og lade op" og "natur, strand, kyst og hav" er de vigtigste for tyske turister. Derudover vægter mange også naturaktiviteter og gastronomiske oplevelser højt, hvilket afspejles i den øgede søgevolumen efter dansk gastronomi.
Danmark som Skandinavisk Favorit
Danmark er det foretrukne ferieland i Skandinavien for tyskerne, med 78% af tyskernes overnatninger i regionen foregående i Danmark. Til sammenligning finder 13% sted i Sverige og 9% i Norge.
Denne kampagne har bekræftet Nordsjællands stærke appel til det tyske marked, især blandt segmenterne der søger natur, friluftsliv og familieoplevelser.
©Daniel Villadsen VisitNordsjællandFoto:Daniel Villadsen
Eksempler fra forårskampagnen:
Målgruppe:
Segmenter: De samvittighedsfulde familier, Natur- og friluftsturister
Geografi:
Schleswig-Holstein, Hamborg, Niedersachsen, Bremen og NRW & Berlin/ Brandenburg. Kampagnen begyndte med hele geografien og løbende optimering i takt med at vi blev klogere på data.
Reach, impressions, CPM, frekvens
- 7.96 mio. impressions.
- Frekvens ender på 2,60, hvilket er lavere end estimeret, men som dog har sikret et stort reach i målgrupperne på 3 mio.
- Kampagnen har købt ind til stort set samme CPM på hhv. Facebook og Instagram, hvorved algoritmen har splittet budgettet 50/50 mellem de to.
- Page pr session: 3.04
- Avg. Session eng time: 01:28 (over benchmark)
- Avg. Eng rate 87,2% (over benchmark)
Markedsføringschef Jesper Bækgaard: "Vi er glade for samarbejdet med VisitDenmark og markedsføringsindsatsen på det tyske markeder forsætter og forårskampagnen følges op af endnu en kampagne som afvikles i løbet af sensommeren."
Markedsføringschef