Nivaagaard Malerisamling

Markedsføringskampagne forbinder kunsten

2.11.2020
Foto: Nivaagaard Malerisamling

I eftersommeren samlede VisitNordsjælland fem store kunstudstillinger i en fælles markedsføringskampagne på Facebook, der skulle vise bredden og volumen i kunstoplevelserne og tiltrække flere gæster til Nordsjælland.

Nordsjælland har ikke ét men mange museer, der byder på store og tankevækkende kunstoplevelser. De er et trækplaster for gæster og turister, der vil en tur til Nordsjælland, men fremstår endnu stærkere, når de bliver markedsført sammen. 

I en fælles kampagne målrettet et kunst- og kulturinteresseret publikum kørte VisitNordsjælland derfor en månedlang annoncering på Facebook, hvor udstillinger på Frederiksborg Slot, Louisiana Museum of Modern Art, Munkeruphus, Nivaagaards Malerisamling og Rudolph Tegners Museum blev vist sammen.

En stærk kulturscene

Når oplevelser markedsføres på tværs af museerne, ser gæster og turister, at der er meget at komme efter, de bliver inspireret til endnu flere oplevelser og får endnu en grund til at overnatte på destinationen.

Museerne tilbyder noget forskelligt hver for sig, men i kombination tegner de et billede af en attraktiv destination og fremhæver den stærke kulturscene, vi har. Det er godt for det enkelte museum, og det er godt for udbredelsen af kendskabet til destinationen Jesper Bækgaard, Markedsføringschef hos VisitNordsjælland.

Umiddelbar markedsføring med mere indhold

Kampagnen var udformet som en instant experience – et format som VisitNordsjælland har haft god succes med på Facebook.

Instant experiences er en forholdsvis ny funktion i Facebook, der gør det muligt at folde historier og budskaber ud ved hjælp af billeder og video.

I kampagnen kunne man f.eks. se videointerviews med nogle af kunstnerne. På den måde bliver brugerne holdt i Facebooks univers, hvilket de som oftest foretrækker, men med mulighed for at vise dem mere indhold end ved et almindeligt opslag.

Klik, klik, klik

Kampagnen løb en måned fra 17. september til 19. oktober og var målrettet Facebook-brugere i hele landet, der allerede havde vist interesse for enten kunst, kultur eller oplevelser i Nordsjælland.

Kampagnen blev set mere end 200.000 gange og nåede ud til flere end 60.000 interesserede brugere, hvoraf cirka 3.000 klikkede sig rundt totalt i mere end 22 timer for at opleve kunsten i Nordsjælland i en samlet pakke.

Jesper Bækgaard

Markedsføringschef

jeb@visitnordsjaelland.com