Lækker mad på Restaurant Kaj

Sådan sælger du take away digitalt

15.4.2020
Forfatter: Jesper Bækgaard
Foto: Daniel Overbeck

COVID-19 krisen har på et øjeblik ændret forretningsgangene i restauranterne – fra at kunderne gik ind ad døren til, at maden nu skal leveres ud af døren. Og det er for de fleste en omvæltning på mere end ét plan.

Hjælp din kunder – før de bliver sultne

COVID-19 er ikke en fødevarekrise. Men synlighed og sikkerhed er nu vigtigere end nogensinde før. Her er digitale bud på, hvordan du som restauratør ændrer og tilpasser dine forretningsgange til en ny digital verden.

Få vores bud på, hvordan du som restauratør tilpasser dine forretningsgange til en ny digital verden.

Verdens bedste burger fortjener verdens bedste billede

Hvad gør man, når man er verdens bedste kok, der netop har lavet verdens bedste burger – men man er verdens værste fotograf?

At tage gode billeder af dejlig mad er meget sværere, end man tror. Her er et par tips til, hvordan du med få virkemidler kan få din smartphone til at makke ret, og yde burgeren den retfærdighed, den fortjener.

Vær synlig – og bliv fundet

Hvis du skal findes af nye kunder, skal du være synlig. Men hvor – og med hvad?

Start med at være 100% sikker på, at samtlige af dine kontaktoplysninger er korrekte og opdaterede. Det vil sige:

• Adresse
  • Telefonnummer
  • Åbningstider

Og sørg for, at de er opdaterede på alle dine platforme, Det vil sige:

• Din hjemmeside
  • Sociale medier – især Facebook og Instagram
  • Og ikke mindst din virksomhedsprofil på Google My Business

Husk at sørge for, at midlertidig lukning eller udvidede åbningstider også vises i Googles univers, så dine kunder kan gennemskue, om de kan sætte tænderne i jeres burger i dag eller i morgen. Åbningstiderne opdaterer du i Google My Business – og det slår igennem på alle Googles tjenester som fx Google Maps.

Dine kunder savner at komme i din restaurant og sætte tænderne i din mad – sørg for, at de husker dig.

Gør det HELT tydeligt, at I tilbyder take away

Tidligere søgte brugerne efter “Restauranter – i nærheden”. Nu er søgningen imidlertid ændret til "Restauranter – take away”. Hjælp derfor dine kunder med at planlægge og overskue deres digitale bestilling. Der er over de sidste tre uger sket en stigning i søgninger på termer som “take away” og ”levering”, og du kan med fordel gennemgå dine forretningsbetingelser og netop fremhæve de søgeord som en del af restaurantens service.

Brugerne søger nu på "take away”

Foto:VisitNordsjælland

Sikkerhed, sikkerhed og service

Er der mulighed for at spise udenfor samtidig med, at afstanden til de andre kunder respekteres? En oplagt mulighed at fremhæve, nu når foråret for alvor er ved at slå igennem.

Endelig er det vigtigt at fremhæve, at I naturligvis overholder Fødevarestyrelsens foranstaltninger, og hvordan I gør netop dette – fx ved at maden kun kan afhentes udenfor, at der skal betales med MobilePay og andre lignende forhold, som er med til at sikre en tryg oplevelse for kunden. Husk at være tydelig med reglerne for afhentning:

• Èn ad gangen
  • Kun én i døren