Mod nye græsgange

22.10.2019
Forfatter: Annette Sørensen
Foto: Visitnordsjælland

Der former sig lige nu et nyt turismelandskab i Danmark. Nye destinationsselskaber skyder op over hele landet som et led i Erhvervsfremmereformen, hvor turismefremmeindsatsen skal konsolideres i 15-25 tværkommunale destinationsselskaber inden udgangen af 2020.

Hos VisitNordsjælland har vi fødderne godt plantet i det nye landskab. Den 7. oktober kunne VisitNordsjælland fejre 10-års fødselsdag som destinationsselskab. Hvor andre destinationer nu skal til at finde fælles fodslag, så har VisitNordsjælland gennem et årti opbygget et stærkt samarbejde på tværs af kommuner og aktører i Helsingør, Hillerød, Fredensborg, Gribskov og Halsnæs. Sammen har vi rigtig meget at byde på, og sammen har vi et stærkt udgangspunkt for at skabe synlighed og tiltrækningskraft, også internationalt. Det giver os et solidt afsæt og mulighed for at sætte nye ambitioner for udviklingen og markedsføringen af Nordsjælland.

Mod nye græsgange

Foto:Sarah Green

Et fælles ståsted gør os godt rustet til at se fremad og agere i en turismeverden, der er i konstant forandring. Turismen sætter aftryk på mange niveauer i samfundet - økonomisk i form af vækst og arbejdspladser, men også socialt og miljømæssigt. Bæredygtighed og ansvarlig turisme har en alt større betydning for turisternes rejsemønstre. Vi forsøger hele tiden at blive klogere på, hvordan vi kan forene hensyn til både miljø, erhverv, lokalsamfund og turister og tage et større ansvar som erhverv. Det sætter vi fokus på ved en konference den 12. marts 2020, som du kan læse mere om i dette nyhedsbrev.

I nyhedsbrevet kan du også læse om flere af vores andre indsatser, bl.a. den strategiske proces, vi har påbegyndt, der skal bane vejen for en styrket markedsføringsindsats og organisering af vores netværk på mødeturismeområdet.

Vi fortæller også om et nyt projektsamarbejde, der blandt andet skal guide turister til Nordsjælland med den kollektive trafik. Og så er det lykkedes VisitNordsjælland at få tildelt erhvervsfremmemidler til Nationalpark Kongernes Nordsjælland med sigte på, at turister i fremtiden skal kunne booke oplevelser og overnatning i og omkring Nationalparken.

Vi har også fået en ny og hurtigere hjemmeside, der som noget nyt har et særligt fokus på rejseagenter. Og så er vi er nået ud til mere end 30 svenske medier som resultat af en presseindsats i samarbejde med VisitDenmark, hvor næsten 4 millioner svenskere er blevet anbefalet at rejse til Nordsjælland og Den Danske Riviera.

God læselyst!

Mange hilsner

Annette Sørensen,
Direktør