Erhvervsfremmemidler til Nationalpark Kongernes Nordsjælland

23.10.2019
Forfatter: Bettina Kampmann
Foto: Oliver Bock

VisitNordsjælland har fået tilsagn om 1,5 millioner kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses Turismepulje til et projekt, der skal undersøge muligheden for at skabe oplevelsessteder i og omkring Nationalpark Kongernes Nordsjælland.

Med bevillingen tages der nu et vigtigt næste skridt i den yderligere udvikling af Nationalparkens turismepotentiale.

Bevillingen baner vej for et to-årigt projekt ført an af VisitNordsjælland i samarbejde med Erhvervshus Hovedstaden, Naturstyrelsen, Sekretariatet for Nationalparken, kommunerne bag VisitNordsjælland samt Dansk Kyst- og Naturturisme.

Nye kommercielle oplevelsessteder

Visionen er at skabe en kommerciel infrastruktur i og omkring Nationalpark Kongernes Nordsjælland, der kan fremme erhvervsudvikling og optimere gæsternes samlede oplevelse, samtidig med at der tænkes på bæredygtighed og respekt for naturen. Projektet skal løfte 8-10 udvalgte nationalparktematiserede service- og oplevelsessteder og fremme et ”økosystem” af små virksomheder (f.eks. guider med særlig ekspertise), lokale/frivillige, foreninger, større virksomheder (f.eks. hoteller med lokale fødevarer på menuen) og andre kommercielle aktører.

I projektet vil man blandt andet se på erfaringer fra andre nationalparker i Danmark og udenlands, identificere, afdække og prioritere målgrupper, nicher og værdikæder samt teste oplevelseskoncepter og planlægge oplevelsesstedernes knudepunkter og faciliteter.

Bettina Kampmann

Projektchef