Tysk turistmagnet
Med projektet ”Strategic Marketing Alliance – Zealand” melder Nordsjælland samt øvrige destinationer på Sjælland og Øerne sig på banen i kampen om de tyske turister. Projektet skal finde ind til kernen af, hvad de tyske turister efterspørger, så landsdelen er toptunet og klar til at tage imod de mange rejseglade naboer, som forventes at krydse grænsen, når Femern-forbindelsen åbner i 2029. Allerede i 2030 estimeres det, at Sjælland og øerne vil have 500.000 flere tyske overnatninger. Det vil være en stigning på 52 procent sammenlignet med 2019.
Projektet har et budget på lige over 15 millioner og løber fra sensommeren 2023 og tre år frem. Den nyfundne viden om de tyske turister skal bl.a. bruges til at målrette markedsføring og udvikle de turismeprodukter, som tyskerne efterspørger. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter projektet med i alt 7,7 millioner kr., mens de resterende millioner finansieres af projektdeltagerne.
”De tyske turister er i høj grad turister, der elsker kultur og natur, og så drages de mod kysterne. Deri ligger et kæmpe potentiale for Nordsjælland – og resten af Sjælland og øerne. Med den nye forbindelse får vi det tyske marked tættere på og dermed helt nye muligheder for at trække dem i nordøstlig retning. Sammen med de øvrige destinationer på Sjælland og øerne i dette projekt får vi pondus til at realisere det potentiale,” siger direktør i VisitNordsjælland, Annette Sørensen.