Klimapartnerskabsaftale skal hjælpe en mere bæredygtig turisme på vej
En ny, fælles klimapartnerskabsaftale mellem VisitNordsjælland og de fire kommuner, som VisitNordsjælland dækker, nemlig Fredensborg, Gribskov, Halsnæs og Hillerød, skal være med til at sikre en grønnere turisme, så gæsten og turisterhvervet sammen sætter et mindre klimaaftryk nu og i fremtiden.
Den fælles klimapartnerskabsaftale skal arbejde for at understøtte de fire kommuners Klimahandleplaner (DK2020 plan) med resultatgivende synlige og målbare initiativer samt VisitNordsjællands strategi ”Fremdrift og balance i turismen”, der forpligter sig til at arbejde med en ansvarlig og balanceret fremdrift for turismeindsatsen.
Klimapartnerskabsaftalen er et samarbejde mellem kommunernes ansvarlige for udarbejdelse af klimahandleplanerne og VisitNordsjælland. Aftalen er godkendt i de respektive politisk ansvarlige udvalg for klimahandleplaner og turismeindsats i de fire kommuner.
”Der er brug for ambitiøse mål, der kan sikre, at Nordsjælland står stærkest muligt i den intensive kamp om turisterne på en ansvarlig måde. Den økonomiske vækst, der sikrer arbejdspladser og velfærd, skal have et socialt og bæredygtigt afsæt. Vi skal tiltrække højtforbrugende og ansvarlige gæster, udvikle Nordsjællands oplevelsespotentiale hele året, og mindske turismens aftryk. Vi skal gå fra mere turisme til bedre turisme, og det skal denne aftale bidrage til,” siger Annette Sørensen, direktør i VisitNordsjælland.
For at sikre fremdrift er Klimapartnerskabsaftalen årlig og evalueres hvert år og tilpasses løbende.
Lars Søndergaard, der er formand for Arbejdsmarkeds- og Erhvervsudvalget i Fredensborg Kommune, hilser den fælles partneraftale velkommen: ”Aftalen skal være med til at gøre Nordsjælland mere attraktiv at besøge, og være med til, at kommunerne kan indfri flere af indsatserne i deres respektive klimahandleplaner.
Som destinationsselskab er VisitNordsjælland blandt de første til at indgå en sådan fælles aftale med kommunerne, der danner rammen om en fælles indsats, som er vigtig for at sikre den grønne omstilling og en mere ansvarlig turisme”.
Turisterhvervet bevæger sig i en mere bæredygtig retning, og flere turismevirksomheder i Nordsjælland er på vej til at blive bæredygtighedscertificeret. En del af aftalen har fokus på at få flere virksomheder med og øge antallet af certificeringer. VisitNordsjælland som destinationsselskab er også godt i gang med at blive certificeret som ”Green Tourism Organisation”.
I aftalen indgår også en indsats sammen med campingpladserne om bedre affaldssortering og afhentning, hvilket de udenlandske gæster også stiller krav til i højere grad. Det gælder især det tyske marked, som er det største udenlandske marked, når det gælder turisme i Nordsjælland, og som forventes at vokse med etableringen af Femern-forbindelsen i 2029.
At styrke den offentlige trafik og mere klimavenlig mobilitet for turisterne er også en vigtig faktor for at reducere CO2-aftrykket. I udviklingsprojektet ”Grøn mobilitet til og i Nationalpark Kongernes Nordsjælland” er formålet at skabe nem adgang til oplevelser i Nordsjælland ved etablering af 10 såkaldte mobilitetshubs på togstationerne, der skal lede gæsterne rundt i Nordsjælland via tematiserede cykel- og vandreture.
På hver station står et skilt med oplysninger om Nationalparken og QR-koder til digitale cykel- og vandreture. Projektet er et samarbejde mellem Nationalpark Kongernes Nordsjælland, fem nordsjællandske kommuner, Dansk Cykel Turisme og VisitNordsjælland og forventes at stå klar i udgangen af 2024.
Flere bæredygtige feriehuse og energimæssige tiltag er også vigtig for at reducere energiforbruget også i de koldere måneder. En indsats er derfor i 2025 at invitere de nordsjællandske feriehusejere til et informationsmøde om blandt andet energirenovering.
Sæsonudvidelse er en anden vigtig indsats, der har fokus på udvikling og markedsføring af oplevelsespotentialet hele året.
Direktør