Et trængt kulturliv og manglende internationale gæster
Turismen måles sædvanligvis på antallet af overnatninger. Men turismen har mange ansigter og grene ind i forskellige underbrancher, og derfor er det forsimplet kun at se på overnatningstallene som eneste succeskriterie, når turismen skal måles.
”De fantastiske tal viser gode takter for turismen, men vi er meget bevidste om, at dele af branchen stadig har det svært. Kulturinstitutionerne, museerne og nattelivet har betalt en høj pris for nedlukningerne. Både de danske og især de udenlandske turister kommer for at opleve kulturen, der er helt central for at tiltrække besøgende til Nordsjælland,” siger Annette Sørensen.
Fokus for VisitNordsjælland er selvsagt at sparke gang i den internationale turisme igen – også selv om den stadig er meget skrøbelig. I 2021 stod de udenlandske gæster kun for 15% af alle overnatninger – et tal, der før krisen var på 30-40%, og især de større attraktioner og museer mærker savnet af de udenlandske gæster. En satsning på nærmarkeder som Sverige, Tyskland, Norge og Holland er omdrejningspunktet for VisitNordsjællands markedsføringsindsats i år, hvor udfordringen er at ramme de rigtige udenlandske målgrupper på de rigtige tidspunkter.
Samtidig ligger fokus fortsat på det danske marked, hvor der arbejdes for at fastholde de mange danske gæster, der de seneste to år er blevet glade for at besøge Nordsjælland; bl.a. forsøges skuldersæsonenerne at gøres mere attraktive for at sprede gæsterne hen over året. Et arbejde VisitNordsjælland har haft fokus på i flere år, men som er blevet mere aktuelt under pandemien.