Solopgang ved Hornbæk Strand

I krisetid må vi stå sammen

13.3.2020
Forfatter: Annette Sørensen
Foto: Tine Uffelmann

Lige nu står vi over for en af dansk turismes største udfordringer nogensinde. Fra den ene dag til den anden er hele Danmark gået i kriseberedskab for at beskytte sig mod den fremherskende Corona-virus.

Situationen ændrer sig fra dag til dag og time for time. Men sikkert er det, at COVID-19 vil få store menneskelige men også fatale økonomiske konsekvenser. Sygdommen vil – og har allerede – fået store konsekvenser for erhvervslivet og dermed også dansk turisme, der er særligt udsat. Konferencer, overnatninger og kulturelle arrangementer aflyses. Attraktioner er lukkede. Restauranter er mennesketomme. Turister og museumsgæster må blive hjemme.

Bliv hjemme

Det vigtigste er sikkerheden. At vi tager de forholdsregler, der skal til, for at holde Corona-virusset nede, så færrest bliver ramt, og sygehusene ikke når deres kapacitetsgrænser, så vi sikrer, at syge og svage kan få behandling. Det har vi alle et ansvar for. Og derfor er det eneste rigtige at opfordre gæster og turister til at blive hjemme.

Vi arbejder for hjælp til turisterhvervet

Vi skal samtidig gøre, hvad vi kan for at hjælpe de mange i turisterhvervet, der nu, fra den ene dag til den anden, står uden eller med begrænset indtjeningsgrundlag pga. aflysninger og drastisk fald i besøg og bookinger. Regeringen har indført hjælpepakker, der hjælper virksomheder med aflysninger på møder og events på mere end 1000 personer. Men vi skal også hjælpe de mindre mødesteder, virksomheder og selvstændige erhvervsdrivende, der nu står med tomme lokaler og senge, og som må sende medarbejdere hjem.

Et værdiskabende erhverv i krise

Turismen i Nordsjælland står på skuldrene af rigtig mange mennesker og virksomheder, hvis indsats skaber vækst, der rækker langt ud i samfundet. Turismen i Nordsjælland sikrer 7000 jobs og giver 2,1 mia. kr. i skatteindtægter til kommunerne. Turister lægger årligt 5,7 mia. kr. i turismeforbrug i Nordsjælland – alt fra is i iskiosken til restaurant- og museumsbesøg til overnatning.

Vi står derfor i en meget alvorlig situation. Corona-virusset kommer til at koste arbejdspladser, og vi vil højst sandsynligt se virksomheder lukke. Fra VisitNordsjællands side gør vi alt, hvad vi kan for at hjælpe erhvervet og lægge pres på interesseorganisationer og politikere, så flere kan få hjælp til at stå krisen igennem.

Markedsføring på hold

Ligesom VisitDenmark og Wonderful Copenhagen og mange andre turistorganisationer er vi lige nu nødsaget til at sætte markedsføringen af Nordsjælland på hold. Der er ingen, der ved, hvor lang tid Danmark og Nordsjælland som turistdestination skal være lukket ned. Men når vi ved det, så er det endnu vigtigere, at vi har fornøden opbakning hele vejen rundt til vores opdrag, så vi kan lykkes med at få turisterne tilbage. Det vil kræve mange kræfter og en fokuseret indsats at komme ovenpå igen.

En ny virkelighed for turismen

Når det hele normaliseres igen, så står VisitNordsjælland klar til at lægge et endnu større tryk på den store kampagneknap. Her bliver det essentielt at tænke i sammenhængskraft, solid lokal forandring og kommunikation til nærmarkederne. Mange flere danskere vil blive i Danmark for at holde sommerferie, og vi skal få dem til at tage til Nordsjælland. Vi vil stå i en ny virkelighed, hvor det handler om at tænke lokalt, handle lokalt og forstå verden globalt.

Det er vi rustet til, og vi fortsætter ufortrødent markedsføringen af Nordsjælland, når det igen bliver sikkert at rejse og mødes. Men vi bliver nødt til at stå sammen på tværs af Nordsjælland og erhvervet. Nu og når turismen igen tager fart. Andet har vi ikke råd til.

Annette Sørensen

Direktør

aso@visitnordsjaelland.com

Nivaagaards Malerisamling
Det bedste markedsføringsår - nogensinde