Nivaagaards Malerisamling

Det bedste markedsføringsår - nogensinde

Foto: David Kahr

Aldrig har så mange klikket på så meget og set så meget indhold om Nordsjælland. VisitNordsjælland har i 2019 haft det bedste kampagne- og markedsføringsår nogensinde.

VisitNordsjællands hjemmeside har i 2019 været blandt Danmarks allermest besøgte turistwebsites - kun overgået af naturligt store destinationer som København, Aarhus og Nordjylland.

Både på egne platforme, sociale medier og i samarbejde med andre har der været stor eksponering af Nordsjælland. Her er et par nedslag på nogle af de platforme, hvor vi har været synlige i 2019.

VisitNordsjællands hjemmeside har i 2019 været blandt Danmarks allermest besøgte turistwebsites – 1 million brugere klikkede sig ind.

Søg - og du skal finde

1 million brugere klikkede sig ind i vores danske, svenske, norske, tyske og engelske online-univers i løbet af 2019. Dermed slog vi - med afstand - alle tidligere år og formåede at folde helt nye fortællinger ud for vores gæster og kommende turister.

Binde oplevelser sammen

I skal en tur på Kronborg Slot. Men hvor skal I mon spise? Værftets Madmarked,” foreslår VisitNordsjællands website. Relateret indhold” kaldes det på udviklersprog. Bag kulissen er der gennem det sidste år arbejdet systematisk med at linke til og kæde oplevelser sammen og dermed skabe inspiration til flere overnatnings-, mad- og kulturoplevelser. Brugerne har kvitteret med en fremgang på 61% flere sidevisninger, og vi kan derfor i høj grad se værdien af at arbejde med content markedsføring.

I forhold til 2018 er der fremgang på samtlige af vores top 10-markeder.

National og international markedsføring

Vores destination bliver ikke rigere af, at en gæst fra Hornbæk bruger 100 kr. i Helsingør, og at en gæst fra Helsingør næste dag bruger 100 kr. i Hornbæk. Vores markedsføring sigter derfor primært efter gæster uden for Nordsjælland.

Derfor kan markedsføringsindsatsen være svær at se med det blotte øje fra Nordsjælland, og det har sin naturlige årsag. Vi er netop synlige for et dansk publikum uden for Nordsjælland og et internationalt publikum i kanaler på de respektive markeder netop der, hvor de potentielle gæster er tilstede.

Men vi er i den grad derude. I forhold til 2018 er der fremgang på samtlige af vores top 10-markeder.

TOP 3 (efter antal unikke brugere)

  • Danmark: +15%
  • Sverige: +67%
  • Tyskland: +50%       

Annoncering via sociale medier

Retargeting og look-a-like-målgrupper er værktøjer, vi bruger, når vi skal endnu tættere på turisten. En surfer leder ikke efter en badestrand, men et surf spot. Nichemarkedsføring har gjort sit indtog, og kommunikation skal være sylespids og præcis, når vi taler markedsføring til nicher. Uanset om det er til børnefamilien, som skal på Hornbæk Strand eller surferen, der skal til Lynæs.

Annoncering via sociale medier giver netop mulighed for meget målrettet kommunikation, når vi skal ramme turisten i hjertet, og det kan vi måle.

Fun Fact: I hovedstadsområdet har vi i 2019 ramt hele 2 millioner brugere med vores indhold 2,4 gange. Selvsagt med forskellige budskaber til den enkelte – med alt fra kunst og kultur til camping.

2020

Selv om 2019 har været det bedste kampagneår nogensinde, lurer der udfordringer i 2020. En svag svensk kronekurs og deraf færre svenske overnatninger skal adresseres. Derudover ser vi, at flere og flere hoteller i København også vil have besøg af vores gæster.

Erfaringsmæssigt ved vi, at kun en mindre del af de internationale turister rejser ud af København. Det tal skal blive endnu større. Der er derfor ingen grund til standse op og nyde resultaterne.

Skal vi hjælpe dig med at nå ud til endnu flere gæster i 2020?

Herfra arbejder vi på flere gæster til Nordsjælland i 2020 og er i fuld gang med årets kampagner. Er du turistaktør, og skal vi hjælpe dig med at nå ud til endnu flere danske og udenlandske gæster i 2020?

Du kan stadig nå at være med i vores kampagner. Kontakt Jesper Bækgaard for mere information.