Bryllupsfesten i Nordsjælland

Bryllupskampagne nåede 52.000 turtelduer

Foto: Thomas William

Nichemarkedsføring er et buzz word inden for digital markedsføring. Men hvad betyder det i praksis? Hvor præcist kan man ramme en afgrænset målgruppe? For et budget på blot 4000 kr. nåede vi 52.000 personer, som tilsammen brugte fem døgn på at se vores kampagnevideo for ”Bryllupsmekka”.

Marienlyst Strandhotel i Helsingør lagde den 12. januar gulv til en bryllupsmesse, hvor ildsjæle havde samlet 45 lokale forretninger med alt til den store dag. Blomster, brudekjoler, bryllupskager og meget mere.

Fire måneder før det storslåede Bryllupsmekka løb af stablen gik VisitNordsjælland i gang med et forsøg: Hvor mange kommende brudepar kan vi nå ud til gennem Facebook-annoncering for et budget på under kr. 4.000?

Stor rækkevidde via sociale medier

I september satte vi den store Facebook-algoritme i gang med at sprede en kampagne, der talte lige ind i hjerterne på kommende brudepar. Målgruppen var oplagt – vi sigtede efter alle dem, der havde sat deres Facebook-status til ’forlovet’ og målrettede kampagnen mod Danmark og Sydsverige.

Kampagnen gik efter tre forskellige målgrupper – først målrettet alle forlovede i Danmark og Sydsverige. Derefter målrettet alle dem i målgruppen, der viste interesse for kampagnen i første omgang (re-targeting-målgruppe) og til sidst målrettet alle de forlovede, der mindede om dem, der havde vist interesse for kampagnen (look a like-målgruppe).

Målgruppen brugte 7.482 minutter på vores kampagne

Flere end 52.000 mennesker blev mødt af vores kampagne, og i alt brugte de 7.482 minutter på kampagnen – svarende til mere end fem døgn.

2.904 bryllupsinteresserede besøgte bryllupsuniverset på vores hjemmeside, hvor de bl.a. fik information om, hvad de kunne opleve på messen. 1.842 kom fra Danmark, og 1.062 fra Sverige.

Med hjælp fra VisitNordsjælland fik vi stor synlighed gennem deres kampagner, som var med til at tiltrække næsten 700 besøgende.
- Bettina Rübner Bang, arrangør af Bryllupsmekka

Succesen gentager sig

Næsten 700 gæster fra Danmark, Sverige og Tyskland besøgte bryllupsmessen. Succesen gentager sig 13. september 2020, når limousineudlejere, champagnesælgere, præster og blomsterbindere igen står klar til at inspirere tusindvis af kommende brudepar til endnu et Bryllupsmekka på Marienlyst Strandhotel.

”Det er imponerende, hvor stort et potentiale, der ligger i de sociale medier. Med hjælp fra VisitNordsjælland fik vi stor synlighed gennem deres kampagner, som var med til at tiltrække næsten 700 besøgende fra både Danmark og Sverige. Faktisk blev det så stor en succes, at vi gentager bryllupsmessen igen til september," Bettina Rübner Bang, arrangør af Bryllupsmekka.

3 tips til nichemarkedsføring på sociale medier:

  • Digitale medier er hurtige, men annoncering kræver tid til at indkredse et publikum.
  • Algoritmerne er bedre end dig til at vælge det digitale format, der er mest effektivt.
  • Hold dagligt øje med forbruget, og ret løbende din kampagne til i takt med, at du bliver klogere på din målgruppe.