Kommuner går ind i kampen for Det Gode Værtsskab

Gribskov og Helsingør Kommune er de to første nordsjællandske kommuner, som har valgt at sende medarbejdere af sted til et testforløb i Det Gode Værtsskab. Håbet er, at flere kommuner følger trop.
Tirsdag, april 2, 2013

Det er ikke kun det klassiske turisterhverv som restaurationer, attraktioner og hoteller, der nyder godt af at opkvalificere medarbejdernes kompetencer inden for service og værtsskab. To nordsjællandske kommuner er netop også gået ind i kampen om at sikre et højt serviceniveau blandt deres medarbejdere, nemlig Gribskov og Helsingør Kommune, der begge har indgået partnerskab med projektet. 16 ud af ca. 30 medarbejdere fra Biblioteket Kulturværftet har netop været af sted på et testforløb i Det Gode Værtsskab – alt frontpersonale, som til dagligt har stor kontakt med borgerne.

”Bibliotekerne og Kulturværftet har en stor og mangfoldig brugergruppe, og derfor er en inkluderende og åben holdning helt essentielt. Med en travl hverdag kan det gøre en forskel at få tid til at reflektere over og tale om, hvad der betyder noget for vores brugere. Det giver testforløbet en mulighed for, og derfor takkede vi ja,” siger Margrete Haugen, der er bibliotekschef i Helsingør Kommunes Biblioteker, som netop har indgået aftale med VisitNordsjælland om at fungere som et såkaldt turistinspirationssted fremover.  

Styrkelse af det personlige møde

Også i Gribskov Kommune bliver ca. 45 medarbejdere fra Center for Kultur, Fritid og Turisme sendt på et testforløb, der kører over tre dage i maj og juni.  Alle medarbejdere har i dagligdagen direkte kontakt med borgerne, og baggrunden for deltagelsen i kurset er at styrke det personlige møde i en verden, hvor den digitale service fylder mere og mere.

”Vi kan altid blive bedre, og jo mere opmærksomhed vi giver det personlige møde, jo bedre. Vi lever i en digital tid, hvor rigtig meget service foregår online, men vi skal ikke glemme det personlige møde. Vores mål med at deltage i kurset er at forbedre servicen, så mødet giver et aftryk og løfter værtskabet som noget, vi kan blive kendt på i vores kommune og region,” siger udviklingskonsulent Marianne Krawack fra Center for Kultur, Fritid og Turisme i Gribskov Kommune.

Inden kurserne bliver der researchet på servicen i de to kommuner, og resultatet bliver præsenteret for kursusdeltagerne til henholdsvis marts og maj. Derved får deltagerne et overblik over, hvad der fungerer optimalt, men også steder, hvor der er plads til forbedring.  Det er Charlotte Konradsen Ayed fra Erhvervsskolen Nordsjælland, der står for researchen. Hun glæder sig over kommunernes tilslutning til projektet, og håber at flere kommuner får lyst til at følge trop.

”Målet er at skabe en destination, hvor serviceniveauet er helt i top. Og her er kommunerne et eksempel på institutioner, som modtager rigtig mange henvendelser, og derfor er medarbejderne vigtige ambassadører for vores destination,” siger Charlotte Konradsen Ayed.

Kurset Det Gode Værtsskabs ambition er at udvikle Nordsjælland til en af Skandinaviens mest attraktive ferie- og oplevelsesdestinationer for ferie- og forretningsturister. Læs mere om Det Gode Værtsskab.

Del denne side

Flere nyheder fra Kompetenceudvikling

Besøg nyhedsarkivet og læs flere nyheder om udviklingen af værtskabskurser, der opkvalificerer medarbejdere inden for turisme- og serviceerhvervet i Nordsjælland.